Рождественское послание Митрополита Минского и Слуцкого Филарета, Патриаршего Экзарха всея Беларуси

Возлюбленные архипастыри, пастыри,
монашествующие и все верные чада
Белорусской Православной Церкви!

Слава и хвала на земли рожденному и обожившему земнородных существо
Христу Богу нашему.

Утреня Рождества Христова,
по 1-й стихологии седален

Господь наш Иисус Христос, един от Святой Троицы, ныне сочетается человеческому естеству. Тот, о Ком мечтали народы и думали мудрецы, о Ком втайне тоскует сердце каждого человека, сегодня являет Свой Лик.

Возможно ли уразуметь или описать человеческим словом эту великую благочестия тайну (1 Тим. 3: 16)? Священное Писание, а вслед за ним песни отцов восхищают ум к созерцанию чуда Боговоплощения: «приидите, вернии, возведемся Божественне и видим схождение Божественное свыше, в Вифлееме к нам явленное»[1].

Приди и виждь — вот путь христианского богословия! Так говорит апостол Филипп сомневающемуся Нафанаилу: «пойди и посмотри», «мы нашли Того, о Котором писали Моисей в законе и пророки, Иисуса, сына Иосифова, из Назарета» (Ин. 1: 46, 45).

Пастухи, видевшие «многочисленное воинство небесное, славящее Бога» (Лк. 2: 13), также обращаются друг ко другу: «пойдем в Вифлеем и посмотрим, что там случилось, о чем возвестил нам Господь» (Лк. 2: 15).

К сожалению, далеко не всегда мы внемлем этому призыву. В отличие от библейских пастухов, направивших свои стопы к Божией колыбели, мы остаемся стражами у целого стада(Лк. 2: 8) житейских забот. Образом вещей, о которых мы денно и нощно заботимся, выступают овцы. Нам часто кажется, что мы их пасем, то есть что мы являемся хозяевами положения, контролируем наши привязанности и в любой момент можем от них оторваться. Но лукавство мира заключается в том, что он затягивает нас.

И когда мы слышим призыв «Приди!», то не имеем сил оторваться от земного и устремить свои сердца к горнему. Речь идет не только о внимании к Богу. Как часто сей призыв исходит от людей вокруг нас: малые дети зовут родителей, немощные старцы обращаются к своим чадам; муж желает увидеть внимание жены, а жена ищет опоры в муже; на работе, среди соседей, в транспорте и на улице мы всегда остаемся людьми, взыскующими добра, понимания, любви друг от друга. Само существование человека — это своеобразный призыв к ближнему: приди, раздели со мной радость и утешь меня в скорби.

Это призыв, на который может откликнуться только личность, ибо он исходит от личности. Однако мало придти! Необходимо особое искусство видеть: видеть в незначительных совпадениях — знамение, в нищем человеке — образ Божий, в преступнике — утомленную грехом душу.

Дорогие братия и сестры! Этот призыв обращен к нам с вами. Но первым на него откликается Бог, рождение Которого на земле есть рождение Богочеловеческой Личности.

Для нас сегодня привычными атрибутами праздника стали ясли, животные, пастухи и мудрецы вокруг Богомладенца. Но порой нас все-таки посещает вопрос: отчего Бог родился в столь стесненных, неблагоприятных условиях? Неужели Он не мог обустроить более торжественно событие, которое повлияло на весь ход человеческой истории?

Очевидно, что таков замысел Бога, пожелавшего преобразить светом Своей Личности самые тяжелые стороны нашей жизни. Он сумел наполнить красотой рождение среди животных, ответить прощением и любовью на зависть и ненависть людей, явить полноту свободы, обнимая на Кресте весь падший мир. «Потому да ликует все творение и да играет, ибо восстановить его явился Христос и спасти души наши!»[2]

Сын Божий пришел и стал Сыном Человеческим, потому что видел, что даже во грехе человек остается образом и подобием Творца. Ради нас Он как бы прикрывает сияние Своего Божества. Как говорится в рождественском каноне: «Премудрость, Слово и Сила, Сын по естеству и Сияние Отчее, Христос Бог, втайне от сил, — всех тех, что выше мира и тех, что на земле, вочеловечившись, вновь нас приобрел…»[3]

Рождество Христово — это шаг величайшего доверия человеческому роду. Бог становится младенцем, позволяет юной Марии держать Себя на руках, вверяет Себя заботе престарелого Иосифа и многих других людей, окружавших Его. Рождество Христово уязвляет совесть каждого из нас вопросом: чем ответишь на такое доверие ты, человек?

Нам нужно услышать этот вопрос в обстоятельствах собственной жизни. Каждого из нас Господь Иисус Христос призывает быть полноценной личностью, тем, кто сможет преобразить малую часть окружающего мира.

Главная сила, способная помочь обществу в трудный час, — это сила богоподобной личности, человека. Наша ответственность заключается в том, чтобы проживать свою жизнь как ответный дар ныне родившемуся Христу. Это означает, что мы призваны к честному и добросовестному труду, чуткому и внимательному отношению друг ко другу, покаянию и дерзновенной молитве к Богу.

Верю, что Отечество наше богато людьми, готовыми «работать Господеви со страхом и радоваться Ему с трепетом» (Пс. 2: 11).

В 992 году, тысячу и двадцать лет назад, при святом равноапостольном князе Владимире «начаша ставити на иных градех епископы: в Новгороде, в Полтеске, в Волынскую землю».Одновременно с этим святой князь послал своих родных сыновей в их уделы с наказом во всех их делах «с епископами советоваться».

Это единомыслие духовной и светской власти на землях Беларуси стало особенно востребовано 400 лет назад, когда наше Отечество переживало трудные времена в связи с введением унии. В те далекие годы Господь восставил из рода князей Слуцких Олельковичей святую праведную Софию Слуцкую. Эта святая жена с кротостью принимала все обстоятельства жизни, но при этом сердце ее было предано Господу.

Она сумела убедить своего супруга исходатайствовать у польского короля грамоту о запрещении в их слуцких владениях насильно принуждать к унии православных людей. Подвижническими трудами и своей праведной жизнью княгиня сохранила слуцкий край — вотчину своих благочестивых предков князей Олельковичей — от униатского пленения.

В этом году также отмечается 400 лет со времени основания Свято-Петро-Павловского собора в Минске. Подвиг наших предков, не побоявшихся в трагичных для нашего народа обстоятельствах основать храм и монастырь, и в наши дни воспринимается как образец непоколебимости стояния в вере, пример высоких духовных качеств и патриотизма. Закрытый в богоборческие времена и возрожденный в наше время Свято-Петро-Павловский собор зримо свидетельствует о духовной и исторической жизненности Православия, преданности нашего народа традиционным христианским ценностям.

Возлюбленные братья и сестры! Древняя святоотеческая мысль гласит: Бог вочеловечился для того, чтобы человек обожился! Биение сердца — это стук Божий в дверь души. Бог ищет возможности помочь нам. Но он требует: «Приди и увидь Меня! Будь сильным, потому что Я наполнил силой твою слабость! Будь радостным, потому что Я вытер твои слезы! Будь прост в своей мудрости, потому что мудрость волхвов и простота пастырей ныне объединились в ликовании Богосозерцания»!

Дай Бог, чтобы в грядущем году мы помнили, куда нам идти. Чтобы наш путь освещался светом Рождественской звезды, которая помогает видеть чудо там, где зависть и злоба Ирода норовит истребить человеческое, личностное начало.

С праздником дорогие братья и сестры! С Рождеством Христовым! Да сохранит Господь Своей благодатью все доброе и хорошее, что рождается в наших сердцах, дабы в сей день мы смогли от щедрот сердца вынести навстречу друг другу мир, радость и любовь! Аминь!

+ Филарет,
Митрополит Минский и Слуцкий,
Патриарший Экзарх всея Беларуси

 Рождество Христово
2011 / 2012 гг., Минск


[1] Тропарь (глас 1-й) 6-го часа службы Рождества Христова.
[2] Стихиры на Славу из стихир на стиховне великой вечерни службы Рождества Христова.
[3] 3-й тропарь 1-го канона утрени Рождества Христова.

Ражджэственскае пасланне Мітрапаліта Мінскага і Слуцкага Філарэта, Патрыяршага Экзарха ўсяе Беларусі

Узлюбленыя архіпастыры, пастыры,
м
анахі і ўсе верныя дзеці

Беларускай Праваслаўнай Царквы!

Слава і хвала на зямлі народжанаму,
Як
і абожыў істоту земнародных, —
Хрысту Богу нашаму.

Утраня Ражджаства Хрыстовага,
па 1-й сціхалогіі сядален

Гасподзь наш Іісус Хрыстос, адзін са Святой Троіцы, цяпер злучаецца з чалавечай прыродай. Той, пра Каго марылі народы і думалі мудрацы, аб Кім употай тужыць сэрца кожнага чалавека, сёння яўляе Сваё Аблічча.

Ці магчыма зразумець або апісаць чалавечым словам гэтую вялікую набожнасці таямніцу (1 Цім. 3: 16)? Свяшчэннае Пісанне, а ўслед за ім песні айцоў узвышаюць розум да сузірання цуду Богаўцялеснення: «прыйдзіце, верныя, уздымемся боганатхнёна і ўбачым сыходжанне Бога з вышыні, у Віфлееме нам паказанае»[1].

Прыйдзі і ўбач — вось шлях хрысціянскага багаслоўя! Так кажа апостал Філіп Нафанаілу, які сумняваецца: «ідзі і паглядзі«, «мы знайшлі Таго, пра Каго пісалі Маісей у законе і прарокі, Іісуса, Сына Іосіфавага, з Назарэта» (Ін. 1: 46, 45).

Пастухі, якія бачылі «шматлікае воінства нябеснае, што ўсхваляла Госпада» (Лк. 2, 13), таксама звяртаюцца адзін да аднаго: «пойдзем у Віфлеем і паглядзім тое, што адбылося, пра што Гасподзь абвясціў нам» (Лк. 2: 15).

На жаль, далёка не заўсёды мы слухаем гэты заклік. У адрозненне ад біблейскіх пастухоў, якіянакіраваліся да Божай калыскі, мы застаёмся вартаўнікамі цэлага статку (Лк. 2: 8) жыццёвых клопатаў. Вобразам рэчаў, пра якія мы дзень і ноч клапоцімся, выступаюць авечкі. Нам часта здаецца, што мы іх пасвім, гэта значыць, што мы з’яўляемся гаспадарамі становішча, кантралюем нашы схільнасці і ў любы момант можам ад іх адарвацца. Але злахітрасць светузаключаецца ў тым, што ён зацягвае нас.

І калі мы чуем заклік: «Прыйдзі!«, то не маем сіл адарвацца ад зямнога і накіраваць свае сэрцы да горняга. Гаворка ідзе не толькі пра ўвагу да Бога. Як часта гэты заклік зыходзіць ад людзей вакол нас: малыя дзеці клічуць бацькоў, нямоглыя старцы звяртаюцца да сваіх дзяцей; муж жадае ўбачыць увагу жонкі, а жонка шукае апоры ў мужу; на працы, сярод суседзяў, у транспарце і на вуліцы мы заўсёды застаёмся людзьмі, якія шукаюць дабра, разуменнялюбовіадзін ад аднаго. Само існаванне чалавека  гэта своеасаблівы заклік да бліжняга: прыйдзі, раздзялі са мною радасць, і суцеш мяне ў горы.

Гэта заклік, на які можа адгукнуцца толькі асоба. Мала прыйсці! Неабходна асаблівае ўменнебачыць: бачыць у нязначных супадзеннях  знаменне, у жабраку  вобраз Божы, у злачынцы — стомленую грахом душу.

Дарагія браты і сёстры! Гэты заклік звернуты да нас з вамі. Але першым на яго адклікаеццаБог, нараджэнне Якога на зямлі ёсць нараджэнне Богачалавечай Асобы.

Для нас сёння звыклымі атрыбутамі свята сталі яслі, жывёлы, пастухі і мудрацы вакол Богадзіцяткі. Але часам у нас усё ж узнікае пытанне: чаму Бог нарадзіўся ў такіх цяжкіх, неспрыяльных умовах? Няўжо Ён не мог зрабіць больш урачыстай падзею, якая паўплывала на ўвесь ход чалавечай гісторыі?

Відавочна, што такою была задума Бога, Які пажадаў перамяніць святлом Сваёй Асобы самыя цяжкія бакі нашага жыцця. Ён здолеў напоўніць прыгажосцю нараджэнне сярод жывёл, адказаць прабачэннем і любоўю на зайздрасць і нянавісць людзей, явіць паўнату свабоды, абдымаючы на Крыжы ўвесь паўшы свет. «Таму няхай радуецца ўсё стварэнне і няхай іграе, бо аднавіць яго явіўся Хрыстос і спасці душы нашы!»[2]

Сын Божы прыйшоў і стаў Сынам Чалавечым, паколькі бачыў, што нават у граху чалавек застаецца вобразам і падабенствам Тварца. Дзеля нас Ён як бы прыкрывае ззянне Свайго Бажаства. Як гаворыцца ў святочным каноне: «Прамудрасць, Слова, Сіла, Сын па прыродзе і ззянне Айца, Хрыстос Бог, употай ад сіл — усіх тых, што над светам, і тых, што на зямлі, ўчалавечыўшыся, абнавіў нас…»[3]

Нараджэнне Хрыстова — гэта крок найвялікшага даверу да чалавечага роду. Бог станавіцца дзіцяткам, дазваляе юнай Марыі трымаць Сябе на руках, даручае Сябе клопату састарэлага Іосіфа і многіх іншых людзей, якія былі вакол Яго. Нараджэнне Хрыстова дакарае сумленне кожнага з нас пытаннем: чым адкажаш на такі давер ты, чалавек?

Нам трэба пачуць гэтае пытанне ў абставінах уласнага жыцця. Кожнага з нас Гасподзь Іісус Хрыстос заклікае быць паўнавартаснай асобай, тым, хто зможа перамяніць малую частку навакольнага свету.

Галоўная сіла, здольная дапамагчы грамадству ў цяжкі час гэта сіла богападобнай асобы, чалавека. Наша адказнасць заключаецца ў тым, каб пражываць сваё жыццё як зваротны дарХрысту, Які цяпер нарадзіўся. Гэта азначае, што мы закліканы да годнай і добрасумленнай працы, чулага і ўважлівага стаўлення адзін да аднаго, пакаяння і шчырай малітвы да Бога.

Веру, што Бацькаўшчына наша багатая людзьмі, гатовымі «служыць Госпаду са страхам і радавацца Яму з трымценнем» (Пс. 2: 11). У 992 годзе, тысяча і дваццаць гадоў таму, у часы святога роўнаапостальнага князя Уладзіміра «пачалі ставіць у некаторыя гарады епіскапаў: у Ноўгарад, у Полацк, у Валынскую зямлю». Адначасова з гэтым святы князь паслаў сваіх родных сыноў у іх удзелы з наказам ва ўсіх іх справах «з епіскапамі раіцца».

Гэтае аднадумства духоўнай і свецкай улады на землях Беларусі стала асабліва запатрабаваным 400 гадоў таму, калі наша Айчына перажывала цяжкія часы ў сувязі з увядзеннем уніі. У тыя далёкія гады Гасподзь вылучыў з роду князёў Слуцкіх Алелькавічаў святую праведную Сафію Слуцкую. Гэтая святая жанчына з пакорнасцю прымала ўсе абставіны жыцця, але пры гэтым сэрца яе было аддадзена Госпаду.

Яна здолела пераканаць свайго мужа дабіцца ад польскага караля граматы, паводле якой у Слуцкіх уладаннях забаранялася сілаю прымушаць да ўніі праваслаўных людзей. Падзвіжніцкай працай і сваім праведным жыццём княгіня захавала Слуцкі край — вотчыну сваіх набожных продкаў князёў Алелькавічаў — ад уніяцкага паланення.

Сёлета таксама адзначаецца 400 гадоў з часу заснавання Свята-Петра-Паўлаўскага сабора ў Мінску. Подзвіг нашых продкаў, якія не пабаяліся ў трагічных для нашага народа гістарычных абставінах заснаваць храм і манастыр, і сёння ўспрымаецца як узор непахіснага стаяння ў веры, прыклад высокіх духоўных якасцей і патрыятызму. Закрыты ў багаборніцкія часы і адроджаны ў наш час Свята-Петра-Паўлаўскі сабор выразна сведчыць пра духоўную і гістарычную жыццёвасць Праваслаўя, адданасць нашага народа традыцыйным хрысціянскім каштоўнасцям.

Узлюбленыя браты і сёстры! Святыя айцы яшчэ ў старажытнасці навучалі: Бог учалавечыўсядзеля таго, каб чалавек абожыўся! Біццё сэрца  гэта стук Божы ў дзверы душы. Бог шукае магчымасці дапамагчы нам. Але Ён патрабуе: «Прыйдзі і ўбач Мяне! Будзь моцным, таму што Я напоўніў сілай тваю слабасць! Будзь радасным, таму што Я выцер твае слёзы! Будзь просты ў сваёй мудрасці, таму што мудрасць валхвоў і прастата пастухоў цяпер аб’ядналіся ў радасці Богасузірання«!

Дай Бог, каб у надыходзячым годзе мы памяталі, куды нам ісці. Каб наш шлях асвятляўся святлом Каляднай зоркі, якая дапамагае бачыць цуд там, дзе зайздрасць і злосць Іраданамагаюцца вынішчыць чалавечы, асабовы пачатак.

Са святам, дарагія браты і сёстры! З Ражджаством Хрыстовым! Няхай захавае ГасподзьСваёю благадаццю ўсё добрае, што нараджаецца ў нашых сэрцах, каб у гэты дзень мы змаглі ад шчодрасці сэрца вынесці насустрач адзін аднаму мір, радасць і любоў! Амінь!

+ ФІЛАРЭТ,
Мітр
апаліт Мінскі і Слуцкі,
Патр
ыяршы Экзарх усяе Беларусі

 Ражджаство Хрыстова
2011 / 2012
 Мінск


[1] Трапар (глас 1) 6-й гадзіны службы Ражджаства Хрыстова.

[2] Сціхіра на сціхоўні вялікай вячэрні службы Ражджаства Хрыстовага.

[3] 3-ці трапар 1-га канону утрані Ражджаства Хрыстовага.

Добавить комментарий